Selecteer een pagina

Loopmeditatie, hoe werkt dat?

Loopmeditatie strandIk had zelf nog nooit van loopmeditatie gehoord, todat ik een week lang elke dag zo’n 3 uur loopmeditatie deed in een klooster met monniken.

Loopmeditatie is eigenlijk vrij simpel.

Houd je handen rustig en ontspannen op je rug hangen of ineengeslagen aan de voorkant en richt je blik op zo’n 2 meter voor je uit.

Wanneer je een stap zet met je rechter been, dien je dat met je volle bewustzijn te doen. In je hoofd voel je dus je been en denk je bijvoorbeeld rechts.

Vervolgens volgt het linkerbeen enzovoort.

Het vergt een goede concentratie. Uiteraard, oefening baard kunst.

In het onderstaande filmpje legt een Mark uit hoe hij loopmeditatie beoefend en hoe het bijdraagt aan zijn Mindfulness bestaan.

Loopmeditatie, waar is dat goed voor?

Loopmeditatie is volgens veel mensen goed voor heel veel dingen. Met name is het goed voor de concentratie en innerlijke rust.

Het geeft je bewustwording van het nu en het geen wat je echt aan het doen bent (lopen).

Volgens monniken is het goed voor allerlei verschillende kwalen. Met name stress en piekeren kan je voorkomen tijdens lange wandelingen.

Daarnaast is loopmeditatie een goede training om je geduld en concentratie te trainen.

Toen er nog geen auto’s en fietsen en dergelijke vervoersmiddelen waren, werd de loopmeditatie uitgevoerd om lange stukken te lopen.

Door de concentratie op het geen wat je aan het doen te houden, verlies je het tijdsbesef en kom je in een soort ontspannen trans waardoor lange stukken die je te voet aflegt een stuk gemakkelijker te belopen zijn.

In het eerste gedeelte van de onderstaande video legt deze monnik haarfijn uit waar het goed voor is!

Deze monnik verteld zijn verhaal niet met heel veel flair maar zeker de moeite waard.